El HUBc continua sent un exponent de l'excel·lència i la vocació internacionalitzadora de la recerca catalana en salut

22.05.2012

El HUBc i les seves institucions membres continuen demostrant el seu nivell d'excel·lència científica en un moment d'especial dificultat per a tots els sectors vinculats a la salut

Apnea Ramon Ferre Josep Maria Martorell IDIBAPS Hospital Clínic HUBcMalgrat que el context de crisi està afectant especialment tot l'àmbit de la salut, les institucions vinculades al HUBc segueixen demostrant el seu nivell d'excel·lència i situant la recerca al primer nivell internacional.

Durant la darrera setmana han estat els equips d'investigació de l'IDIBAPS els que han aconseguit un important impacte mediàtic no solament en l'àmbit català, sinó també en l'àmbit internacional gràcies als seus descobriments relacionats amb les apnees del son. Però el més important és que aquest no ha estat un cas aïllat, sinó que durant els darrers mesos han estat múltiples les notícies que demostren l'aportació fonamental de les institucions vinculades al HUBc al model català de recerca, i a la seva aposta per la internacionalització i l'excel·lència.

Un equip d'IDIBAPS relaciona les apnees del son amb un major risc de mortalitat per càncer

La recent descoberta dels equips dirigits pels doctors Ramon Farré i Josep Maria Montserrat (de l'IDIBAPS, institut d'investigació membre del HUBc) és la darrera mostra del nivell d'excel·lència i de la projecció internacional de la recerca catalana en l'àmbit de la salut. És clar que a la projecció internacional d'aquests descobriments hi ha contribuït el fet que la investigació s'ha produït en col·laboració amb un equip dirigit pel doctor F. Javier Nieto, del Department of Population Health Sciences de la University of Wisconsin School of Medicine and Public Health (Estats Units d'Amèrica), però no és menys cert que l'impacte es deu a la qualitat de la investigació i a la importància del descobriment, més que no pas als actors que hi han participat.

El descobriment dels investigadors catalans consisteix a haver aconseguit demostrar la relació entre els trastorns respiratoris del son i un major risc de patir malalties cardiovasculars, metabòliques i neurocognitives, tal com es detalla al lloc web de l'IDIBAPS.

HUBc: una activitat científica amb un ampli reconeixement

L'impacte del descobriment dels investigadors vinculats a l'IDIBAPS no és un fet aïllat. Sense anar més lluny, el Premi Vanguardia de la Ciència, una iniciativa conjunta del Grup Godó i de Catalunya Caixa, ha reconegut molt recentment aquesta tasca d'innovació científica. Elías Campo, director clínic del Centre de Diagnòstic Biomèdic (CDB) de l'Hospital Clínic i catedràtic d'Anatomia Patològica de la Universitat de Barcelona, ha estat reconegut, conjuntament amb Carlos López-Otín, per una investigació sobre el genoma de la leucèmia. Els mateixos premis van reconèixer també el treball dut a terme pels investigadors de l'ICFO, Morgan Mitchell i Mario Napolitano, pel seu treball sobre el límit de Heisenberg. Ambdós investigadors duen a terme el seu treball de recerca en el marc del Mitchell Group, l'àmbit de recerca del qual és l'òptica quàntica.

Durant el darrer primer quadrimestre de l'any, han estat múltiples les bones notícies que la recerca catalana del sector de la salut ha estat capaç d'aportar, amb institucions vinculades al HUBc com a protagonistes recurrents: recentment el projecte Barcino, finançat pel Biopol'H, ha aconseguit avenços importants en el desenvolupament de pròtesis substancialment més barates i més duradores; metges de l'Hospital Clínic i de l'Hospital Sant Joan de Déu van emocionar el món sencer quan van operar amb èxit per primera vegada un fetus afectat per una atrèsia bronquial; per la seva banda, la prestigiosa revista The New England Journal of Medicine va publicar el treball elaborat per investigadors de l'IDIBAPS, l'Hospital Clínic i la Facultat de Medicina de la Universitat de Barcelona en què s'exposava l'èxit dels tests no invasius en la detecció precoç del càncer colorectal; d'altra banda, l'IDIBELL va aconseguir un important impacte quan va anunciar que un equip d'investigadors havien aconseguit avenços significatius en la regeneració de cartílags humans a través del transplantament de cèl·lules de porc.

No és casualitat, doncs que el HUBc i les seves entitats membres apareguin en els llocs capdavanters dels rànquings que reflecteixen la qualitat i la influència de la producció científica. És el cas de l'estudi que a principis de març va fer públic el Grup de Bibliometria de la Fundació Institució Catalana de Suport a la Recerca i la Institució de Centres de Recerca de Catalunya, en què es destacava la tasca científica del HUBc.