El VII Congrés Iberoamericà de Recerca Qualitativa en Salut té lloc a la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut

06.09.2016

S'està celebrant, a la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut de la Universitat de Barcelona, la 7a edició del Congrés Iberoamericà de Recerca Qualitativa en Salut, que aplegarà prop de 700 experts de tretze països de l’àmbit sanitari (metges, psicòlegs, infermeres, dietistes, etc.), així com dels àmbits de les ciències socials i l’educació.

L’acte inaugural va tenir lloc ahir, 5 de setembre, al Paranimf de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut (Casanova, 143). Va ser presidit pel rector de la Universitat de Barcelona, Dídac Ramírez, i hi va participar la rectora de la Universitat Autònoma de Barcelona, Margarita Arboix, a més de representants de la Conselleria de Salut i de l’Ajuntament de Barcelona. La conferència inaugural versava sobre les evidències en la salut i la complexitat en la recerca qualitativa, i la va pronuniciar Carlos Calderón, del Centre de Salut Altza (Sant Sebastià). La cloenda també tindrà lloc al Paranimf, el 7 de setembre, a les 15 h, amb la conferència «L’ètica en la recerca qualitativa en salut», a càrrec del catedràtic Norbert Bilbeny, del Departament de Filosofia de la Universitat de Barcelona.

Sota el lema «Ciutadania i transdisciplinarietat: teixint xarxes», l’objectiu d’aquesta edició és promoure la recerca qualitativa en el camp de la salut, fent especial èmfasi en els problemes que són agreujats per la crisi econòmica i en les poblacions més vulnerables.
La recerca qualitativa té com a objectiu l’estudi sistemàtic de l’experiència quotidiana. Aquest tipus de recerca és molt útil en les ciències de la salut, atès que permet estudiar aspectes que no podrien ser investigats per mitjà de cap altra metodologia. Permet conèixer, interpretar i entendre els valors, actituds i creences que condicionen els comportaments i expectatives de les persones investigades. També se centra en les relacions i interaccions que es generen entre les persones i els professionals, el patiment dels pacients i els seus familiars, i la influència del context (factors socioeconòmics, polítics i culturals) en el procés de salut i malaltia. El congrés aborda, en definitiva, la salut i la malaltia com una qüestió transversal, i ho fa des de totes les àrees relacionades de manera directa o indirecta.

La trobada gira al voltant de quatre temes centrals: transdisciplinarietat i treball en equip; ètica; epistemologia i metodologia, i formació en recerca qualitativa. L’estructura del congrés consta de sis conferències plenàries i vint taules temàtiques, a més de seminaris i tallers.

Podeu ampliar la informació en aquest enllaç