L’investigador Manel Esteller rep la prestigiosa beca europea Proof of Concept 2016

07.07.2016

El Dr Manel Esteller, líder del Programa d'Epigenètica i Biologia del Càncer (PEBC) de l'Institut de Recerca Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL), professor d'investigació ICREA i professor de la Universitat de Barcelona, ​​rebrà una de les subvencions Proof of Concept (PoC) 2016 concedides pel Consell Europeu de Recerca (ERC). Aquests ajuts de finançament només poden ser concedits a científics que ja compten amb una subvenció de l'ERC i tenen per objectiu explorar el potencial comercial o la innovació dels resultats de la seva investigació prèviament finançada. Esteller ha rebut la concessió del PoC pel seu projecte coordinat EPIPHARM, centrat en eldesenvolupament d'un kit de metilació d'ADN i NcRNA per guiar el tractament del càncer d'origen primari desconegut.

El pressupost del 2016 per als ajuts Proof of Concept és de 20 milions d'euros. Dels 141 investigadors finançats per l'ERC que es van presentar a la primera ronda de la competició, tan sols 44 han rebut la beca; 4 d'ells són investigadors catalans. Els ajuts Proof of Concept, per valor de 150.000 € cadascun, es poden utilitzar, per exemple, per establir els drets de propietat intel·lectual, investigar oportunitats de negoci o dur a terme una validació tècnica.

La idea innovadora darrere del projecte EPIPHARM, vinculat al projecte EPICUP, també finançat per l'ERC, és el desenvolupament d'una eina d'alt rendiment per epigenotipar el càncer d'origen primari desconegut (CUP), identificar el tipus de tumor i poder proporcionar tractaments més ben orientats. Els CUP són un grup heterogeni de càncers, que comprèn aproximadament el 5% de tots els casos. En aquests càncers, on no s'identifica el tipus de tumor primari, el pronòstic és extremadament pobre, amb una esperança de supervivència de menys de sis mesos després del diagnòstic.

Tot i la introducció de noves tecnologies d'imatge i mètodes d'immunohistoquímica, més del 50% dels CUP romanen en l'anonimat pel que fa a la localització del tumor primari d'origen i, per això, el pronòstics és dolent. EPIPHARM pretén desenvolupar un assaig eficaç, fàcil d'usar i econòmic per millorar la gestió clínica dels casos de CUP, de manera que sigui comercialment interessant per a proveïdors de salut i empreses associades.

"La idea darrere del projecte finançat per aquesta beca és l'establiment d'una via de desenvolupament que, partint d'una secció de patologia del càncer d'origen primari desconegut, pugui proporcionar al metge oncòleg no només el diagnòstic, sinó una suggerència de tractament. El perfil epigenètic del cas apuntaria cap a un medicament en particular a què el tumor estudiat sigui especialment sensible; creiem que això millorarà el pronòstic d'aquests pacients" destaca el Dr. Esteller.

Més informació al web de l'Idibell.