La Marató de TV3 possibilita avenços en la recerca de les lesions medul·lars i cerebrals adquirides

17.06.2016

La Fundació La Marató de TV3 va fer públics dimecres, 15 de juny, els avenços científics assolits amb els projectes impulsats per La Marató 2010, una edició que va estar dedicada a les lesions medul•lars i cerebrals adquirides i en què es van recollir prop de nou milions d’euros. En total, es van finançar trenta projectes científics, centrats en avenços significatius en el coneixement, el tractament i el pronòstic de les lesions medul•lars i cerebrals adquirides. Els resultats es van fer públics en el marc del 17è Simposi de la Fundació La Marató, que va tenir lloc a l’Institut d’Estudis Catalans (IEC).

Cal recordar que en el marc de la Universitat de Barcelona, dins del conjunt d’investigacions coordinades amb altres centres de recerca, La Marató 2010 va finançar els projectes següents:

«Esfingolípids com a diana per a la recuperació de les lesions de la medul•la espinal: el paper de l’esfingosina-1-fosfat», amb participació dels experts Antonio Delgado (Facultat de Farmàcia), Josefina (Institut de Química Avançada de Catalunya-CSIC) i Rodrigo Martínez (Hospital Nacional de Paraplègics).

«Regeneració de circuits neuronals mitjançant marcapassos optogenètics», en què han participat els investigadors Artur Llobet (Facultat de Medicina) i Pau Gorostiza (Facultat de Química-IBEC).

«Anàlisi quantitativa i mitjançant simu¬lació informàtica d’abordatges mínima¬ment invasius per a lesions vasculars intracranials», liderat per Alberto Prats (Facultat de Medicina).

«Deteriorament cognitiu induït per quimioteràpia i radioteràpia. Avaluació del seu impacte i identificació dels marcadors de risc clínics, neurofisiològics i de neuroimatge funcional», a càrrec d’Antoni Rodríguez-Fornells (Facultat de Psicologia).

«Estudi i manipulació de l’expressió gènica d’Mfn2 en l’excitotoxicitat», impulsat per Francesc X. Soriano (Facultat de Biologia).

«Impacte del traumatisme cerebral agut sobre el sentit de l’olfacte: paper de l’entrenament olfactiu i de la neuropro¬tecció en la recuperació posttraumàtica de l’olfacte», presentat per l’investigador Joaquim Mullol (IDIBAPS-Facultat de Medicina).

En relació amb projectes de centres participats per la Universitat de Barcelona, han rebut finançament els projectes següents:

«Neuroinflamació i neurogènesi després de lesió cerebral aguda en cervell adult. Perspectives per a la recuperació neuronal després de lesió cerebral», liderat per Esther Pozas (IDIBAPS).

«Alteracions de la metilació de l’ADN a nivell genòmic durant la diferenciació neural de cèl•lules mare adultes: implicacions en medicina regenerativa», en el qual han treballat María Berdasco (IDIBELL) i Consolación Melguizo (Centre d’Investigació Biomèdica de Granada).

«Protecció davant de l’infart cerebral induït pel dany neuronal provocat per la inhibició de l’autofàgia. Paper de BMF i noxa», dut a terme per Cristina Muñoz (IDIBELL) i Jochen Prehn (Centre de Recerca en Neurociències, Irlanda).

A La Marató de TV3 del 2010 es van presentar cent projectes, que van ser revisats per un comitè científic format per 111 experts d’àmbit internacional, coordinats per l’Agència de Qualitat i Avaluació Sanitàries de la Generalitat de Catalunya.